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York University Glendon Campus

2275 Bayview Avenue

A100 - York Hall, Centre of Excellence

Toronto, ON M4N 3M6

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Fake news has become an ever-increasing detriment to civil political discourse globally and particularly in North American society. Citizens are saturated with misinformation, fringe groups are empowered to disseminate fallacious messages with a power disproportionate to their size, and trust in traditional journalistic institutions has been eroded. Further, positive feedback loops have developed that reinforce all of these issues, creating a spiral of deterioration of the informed citizenry. “Alternative facts” are now disseminated from the highest political offices in the free world with little to no consequences.

Commonly, people are told to research before they post a story, to fact check before they click “share,” and to generally become savvier as to the nature of fake news. These are unrealistic expectations. Many lack the skills, resources, time, or even motivation to perform this newly developing requirement. A clear need has manifested for a solution that allows the general public to have some means by which they can evaluate the validity of what they read as the news and information of the day. Academic papers are peer reviewed, and businesses are graded; a way to judge news fact from news fiction is needed at least as much as these other similar solutions.

At the Glendon Global Debate, we have asked a panel experts to reflect on the challenges facing the Canadian scene and propose some solutions on how Canadians can be equipped to better evaluate the validity of what they read as the news and information of the day.



Les fausses nouvelles sont devenues un phénomène global qui touchent plusieurs sociétés démocratiques. Les citoyens sont de plus en plus exposés à la désinformation alors que des groupes et des individus utilisent différentes techniques pour produire et diffuser de l’information qui ne répond à aucun standard journalistique. Cette dynamique mène à une détérioration systématique du discours public. Certains acteurs politiques osent même parler de l’existence de « faits alternatifs » lorsqu’ils abordent des enjeux politiques et sociaux importants.

L’accès facile et rapide à des plateformes à large diffusion, notamment par les commandes de « partage », empêche souvent une vérification minimale des faits rapportés. On pourrait s’attendre à ce que les citoyens fassent preuve de discernement lorsqu’ils partagent des nouvelles et des histoires qu’ils reçoivent à travers les médias sociaux et d’autres sources, mais ont-ils les outils nécessaires, la capacité, voire même la volonté de questionner de façon minimalement critique ces informations? Dans ce contexte, il semble opportun d’explorer les avenues possibles qui pourraient permettre aux citoyens d’être davantage conscients de l’importance de la validité de l’information qu’ils consomment et partagent. Dans le cadre des Débats mondiaux de Glendon, nous avons réunis un panel d’experts qui nous aidera à réfléchir à cette problématique telle qu’elle se présente au Canada et, nous l’espérons, qui sera en mesure de proposer des solutions quant aux façons de minimiser l’impact des fausses nouvelles sur nos sociétés démocratiques.

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