Free

Rethinking our Futures: "Connecting Realities: AI and VR"

Actions and Detail Panel

Free

Event Information

Share this event

Date and Time

Location

Location

Online Event

Event description
Connecting Realities : AI and VR with Iris Long (CHN) + Nora N. Khan (USA)

About this Event

Connecting Realities: AI and VR

This conversation will address how AI and VR can affect interdisciplinary projects in the digital art sphere , with parallel concerns on how these technologies can facilitate – or complicate – the understanding of different identities and social issues. It will thus question how AI and VR can help to connect different worlds, either between colleagues and various research fields , or through the digital work's capacity to trigger experiences of otherness.

This conversation will be moderated by Dr. Rilla Khaled.

For more info on the symposium: http://molior.ca/symposium/

-------

Réalités en connexion : IA et RV

Cette conversation réfléchira comment l'IA et la RV peuvent affecter des projets interdisciplinaires dans la sphère de l'art numérique et, parallèlement, la question de savoir si ces technologies peuvent faciliter – ou complexifier – la compréhension de diverses identités et réalités sociales. Il s’agira donc d’observer les manières dont l'IA et la RV peuvent mettre en relation différents vécus, que ce soit entre des collègues, des domaines de recherche ou par la capacité de l'œuvre numérique à déclencher des expériences d'altérité.

Cette conversation sera modérée par Dr. Rilla Khaled.

Pour plus d'info sur le symposium: http://molior.ca/symposium/

Biography

Nora N. Khan (Writer, professor, art critic, curator)

Nora N. Khan, a writer of criticism, is on the faculty of Rhode Island School of Design, in Digital + Media, where she teaches critical theory, artistic research, writing for artists and designers, and technological criticism. Her texts have been published in Art in America, Flash Art, Mousse, 4Columns, The Brooklyn Rail, Rhizome, California Sunday, Spike Art, The Village Voice and Glass Bead, and she has written commissioned essays for exhibitions at Serpentine Galleries, Chisenhale, the Venice Biennale, Centre Pompidou, Swiss Institute and Kunstverein in Hamburg. She received a Critical Writing Grant in support of her writing from the Visual Arts Foundation and the Crossed Purposes Foundation (2018), an Eyebeam Research Residency (2017), and a Thoma Foundation 2016 Arts Writing Award in Digital Art. Her research and writing practice encompass a wide range of artistic collaborations, which include librettos, performances, exhibition essays, scripts and a tiny house.

Iris Long (Curator)

Iris Long is a writer and independent curator. She currently works as a researcher on art, science and technology at Central Academy of Fine Arts (Beijing, China), with a focus on how art responds to the current global reality of ubiquitous computing and big data. She also lectures on data art at CAFA. Her work has been presented in “Art and Artificial Intelligence” (Open Conference, ZKM), “Korea Research Fellow” (National Museum of Modern and Contemporary Art, Korea), “Art Machines: International Symposium on Computational Media Art” (Hong Kong), "International Symposium on Electronic Art" and "Digital Research in the Humanities and Arts". She was shortlisted for the first M21-IAAC Award (International Awards for Art Criticism), and her translation work, “Rethinking Curating: Art after New Media,” received a nomination from “Award of Art China” in 2016.

Dr. Rilla Khaled is an Associate Professor of Design and Computation Arts at Concordia University. Her work, based in Human-Computer Interaction, Design, and Games Research, focuses on the use of interactive technologies to improve the human condition.

-------

Biographie

Nora N. Khan (Auteure, professeure, critique d’art, commissaire)

Nora N. Khan est essayiste. Elle travaille à la Rhode Island School of Design, Digital + Media, où elle enseigne la théorie critique, la recherche en art, l’écriture pour les artistes et les designers, et la critique de la technologie. Ses textes ont paru dans Art in America, Flash Art, Mousse, 4Columns, Brooklyn Rail, Rhizome, California Sunday, Spike Art, The Village Voice et Glass Bead. Elle a écrit des textes de commande pour des expositions présentées aux galeries Serpentine et Chisenhale, à la Biennale de Venise, au Centre Pompidou, au Swiss Institute et au Kunstverein de Hambourg. Ses projets d’écriture lui ont valu une bourse en Critical Writing de la Visual Arts Foundation et de la Crossed Purposes Foundation (2018), une résidence de recherche Eyebeam (2017) et le prix Arts Writing Award in Digital Art 2016 de la Thoma Fondation. Ses recherches et ses textes ont fait l’objet d’un large éventail de projets collaboratifs tels que livrets d’opéra, performances, textes d'exposition et scripts de films, ainsi qu’une maison miniature.

Iris Long (Commissaire)

Iris Long est auteure et commissaire indépendante. Elle travaille actuellement en tant que chercheure sur l'art, la science et la technologie à la Central Academy of Fine Arts (CAFA) de Beijing, où elle s’intéresse à la façon dont l'art répond à la réalité mondiale de l’omniprésence de l’informatique et du big data. Elle donne également des conférences sur l'art informatique à la CAFA. Ses travaux de recherche ont été présentés dans le cadre de la conférence « Art and Artificial Intelligence » (ZKM), du programme « Research Fellowship » du National Museum of Modern and Contemporary Art (Corée), de « Art Machines: International Symposium on Computational Media Art (ISCMA) » (Hong Kong), ainsi qu’au Symposium international sur l'art électronique (ISEA) et au « Digital Research in the Humanities and Arts ». Iris Long a été présélectionnée pour le premier prix M21-IAAC (International Awards for Art Criticism). Son travail de traduction, Rethinking Curating: Art after New Media, était en lice aux prix AAC Art China en 2016.

Dr. Rilla Khaled est professeure associée au département de design et d'arts numériques de l'Université Concordia. Fondé sur les interactions humain-machine, le design et l'étude du jeu, son travail est centré sur l'usage des technologies interactives pour améliorer la condition humaine.

Share with friends

Date and Time

Location

Online Event

Save This Event

Event Saved