The CSLP presents: A talk by David J. Blacker
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Le français suivra.
There is an apparent universal human need for deliberate consciousness alteration. The dissatisfaction with everyday or “consensus” reality that is implied by this fact is a deep and abiding mystery that modern inquiry is only beginning to explore. Much of that exploration is taking place amidst the current renaissance of interest in entheogens (i.e., psychedelics capable of producing visionary experiences), spearheaded by promising medical research on the therapeutic capabilities of psilocybin (“magic mushrooms”) and synthesized MDMA. More is commonly claimed for these substances than for other mind-altering substances like alcohol and cannabis. They are said to be capable of being wrenching, life-altering, perspective-shifting and laden with “spiritual” meaning. These characterizations seem to imply an educational claim that one has learned something as a result; while one may learn something from having a “good time,” there is clearly something more specific being communicated here, something more weighty and durable. For example, it is typical for entheogens in the indigenous context to be venerated as “plant teachers” and the like. What are we to make of this kind of claim?
This presentation seeks to enrich the discussions surrounding such questions by departing from the limiting medical and therapeutic terms in which they are often framed. Specifically, it offers some conceptual categories for locating the specifically educational components of entheogenic experiences. These suggestions are presented not in the spirit of the credentialed academic dispute-solver but merely with an aspiration to enable further pathways in the worldwide and ongoing conversation about what these experiences might be capable of revealing to us.
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L'homme éprouve un besoin qui semble universel de modifier délibérément sa conscience. L'insatisfaction de la réalité quotidienne ou "consensuelle" qui est impliquée par ce fait est un mystère profond et permanent que la recherche moderne commence à peine à explorer. Une grande partie de cette exploration a lieu dans le cadre de la renaissance actuelle de l'intérêt pour les enthéogènes (c'est-à-dire les substances psychédéliques capables de produire des expériences visionnaires), dont le fer de lance est la recherche médicale prometteuse sur les capacités thérapeutiques de la psilocybine ("champignons magiques") et de la MDMA synthétisée. Ces substances sont plus souvent considérées comme "educatives" que d'autres substances psychotropes comme l'alcool et le cannabis. On dit qu'elles sont capables de changer la vie, de modifier les perspectives et d'être chargées d'une signification "spirituelle". Ces caractérisations semblent impliquer une revendication éducative selon laquelle on a appris quelque chose à la suite de l'expérience ; bien que l'on puisse apprendre quelque chose en passant un "bon moment", il y a clairement quelque chose de plus spécifique qui est communiqué ici, quelque chose de plus lourd et de plus durable. Par exemple, dans le contexte indigène, il est courant que les enthéogènes soient vénérés comme des "enseignants végétaux." Que devons-nous penser de ce type de revendication ?
Cette présentation cherche à enrichir les discussions autour de telles questions en s'écartant des termes médicaux et thérapeutiques limitatifs dans lesquels elles sont souvent formulées. Plus précisément, elle propose quelques catégories conceptuelles pour situer les composantes spécifiquement éducatives des expériences enthéogènes. Ces suggestions ne sont pas présentées dans l'esprit d'une résolution de conflits académiques, mais simplement avec l'aspiration de permettre de nouvelles voies dans la conversation mondiale sur ce que ces expériences pourraient être capables de nous révéler.
David J. Blacker is a professor specializing in the philosophy of education in the School of Education at the University of Delaware. He previously held appointments at Illinois State University and Teachers College, Columbia University. His writings explore a wide range of issues in education policy and philosophy. He is the author of four books, including The Falling Rate of Learning and the Neoliberal Endgame (Zero), Democratic Education Stretched Thin: How Complexity Challenges a Liberal Ideal (SUNY) and Dying to Teach: The Educator’s Search for Immortality (Columbia/TC).
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David J. Blacker est professeur à l'école d'éducation de University of Delaware, spécialisé dans la philosophie de l'éducation. Il a précédemment occupé des postes à l'Illinois State University et au Teachers College, Columbia University. Ses écrits explorent un large éventail de questions relatives à la politique et à la philosophie de l'éducation. Il est l'auteur de quatre livres : The Falling Rate of Learning and the Neoliberal Endgame (Zero), Democratic Education Stretched Thin: How Complexity Challenges a Liberal Ideal (SUNY) et Dying to Teach: The Educator's Search for Immortality (Columbia/TC).
Presented by the Centre for the Study of Learning and Performance.
Presenté par Le Centre d'études sur l'apprentissage et la performance.