Screening, Assessment, Diagnosis & Intervention in French Immersion (PM)

Screening, Assessment, Diagnosis & Intervention in French Immersion (PM)

Discussion of best practices for screening, assessment, diagnostic, and intervention aligned with research evidence in French Immersion.

Par SFU Bureau des affaires francophones et francophiles (BAFF)

Date et heure

jeu. 20 juin 2024 15:30 - 16:45 PDT

Endroit

En ligne

À propos de cet événement

Simon Fraser University's Office of Francophone and Francophile Affairs (OFFA) is pleased to invite you to BEST PRACTICES IN SCREENING, ASSESSMENT, DIAGNOSIS, AND INTERVENTION IN FRENCH IMMERSION (morning session).


This 75-minute workshop will be held online on Thursday, June 20 from 3:30 p.m. to 4:45 p.m. It is offered in English in order to be accessible to all educators who work in the French Immersion context.

During this workshop, Dr. Caroline Erdos will discuss best practices of screening, assessment, diagnostic, and intervention that are aligned with research evidence, within the context of French Immersion.

Topics that will be addressed during this interactive workshop :

  • Recap of what research evidence says about diverse learners in the context of multilingualism
  • Multi-tiered systems of support (MTSS) and response to intervention (RtI)
  • Recognizing and addressing potential sources of difficulty in the classroom
  • Timely and evidence-based identification and response to student needs (Early screening that levels the playing field, Disentangling language or reading disorder from incomplete second/additional language acquisition, Best practices for intervention in bilingual contexts)
  • Advice for parents


DATE: Thursday, June 20, 2024

TIME: 3:30 p.m. - 4:45 p.m. (this same workshop is repeated in the morning for those who can make it after school)

LOCATION: Zoom

TARGET AUDIENCE: Any educator involved in French Immersion education from kindergarten to grade 12 - including superintendents, assistant superintendents, directors of instruction, principals, vice-principals, teachers, orthopedagogues, speech therapists, school psychologists, educational assistants

COST : Registration cost is FREE

PRESENTED BY: Dr. Caroline Erdos

BIO: Dr. Caroline Erdos (PhD) is the coordinator of Speech-Language Pathology at Sir Wilfrid Laurier School Board and S-LP advisor for Speech-Language and Audiology Canada. Previously, she was the Advancing Learning in Differentiation & Inclusion coordinator for the 10 English school boards in Quebec, where she supported resource teachers through various professional development initiatives. With over 20 years of experience as a pediatric S-LP in a university health centre, her areas of expertise include bi/multilingualism, reading and language disorder, learning disability, fetal alcohol spectrum disorder, and craniofacial differences in children aged 0 to 18 years. Caroline has lectured at several Canadian universities. She has also been invited to present at numerous conferences across North America and has written and collaborated on several publications.

This workshop is made possible with the participation of Canadian Heritage and the Ministry of Education and Childcare of British Columbia.


****


Le Bureau des affaires francophones et francophiles (BAFF) de l'University Simon Fraser a le plaisir de vous inviter à BEST PRACTICES IN SCREENING, ASSESSMENT, DIAGNOSIS, AND INTERVENTION IN FRENCH IMMERSION (session du matin).

Cette discusion interactive de 75 minutes se tiendra en ligne le jeudi 20 juin de 15h30 à 16h45. Il est offert en anglais afin d'être accessible à tous·tes les éducateur·rices qui oeuvrent en immersion française.

Au cours de cet atelier, Dre Caroline Erdos discutera des meilleures pratiques de dépistage, d'évaluation, de diagnostic et d'intervention qui sont alignées sur les preuves de la recherche, dans le contexte de l'immersion française.
Les sujets qui seront abordés au cours de cet atelier interactif sont les suivants

  • Récapitulation de ce que les preuves de la recherche disent sur les divers apprenantes dans le contexte du plurilinguisme
  • Systèmes de soutien à plusieurs niveaux (MTSS) et réponse à l'intervention (RtI)
  • Reconnaître et traiter les sources potentielles de difficultés en classe
  • Identification et réponse aux besoins des élèves en temps opportun et sur la base de données probantes (dépistage précoce qui met tout le monde sur un pied d'égalité, distinction entre les troubles du langage ou de la lecture et l'acquisition incomplète d'une seconde langue (additionnelle), meilleures pratiques d'intervention dans les contextes bilingues).
  • Conseils aux parents


DATE : le jeudi 20 juin 2024

HEURE : 15h30 - 16h45 (ce même atelier est répété après l'école pour ceux·celles qui ne peuvent pas y assister pendant la journée)

LIEU : Zoom

AUDITOIRE : Tout·e éducateur impliqué·e en immersion française de la maternelle à la 12e année - surintendant·es, surintendant·es adjoint·es, directeur·rices, directeur·rices adjoint·es, enseignant·es, orthopédagogues, orthophonistes, psychologues scolaires, assistant·es pédagogiques

COÛT : L'inscription est GRATUITE

PRÉSENTÉ PAR : Dre Caroline Erdos

BIO : Caroline Erdos (Ph.D.) est coordonnatrice de l'orthophonie à la Commission scolaire Sir-Wilfrid-Laurier et conseillère en orthophonie auprès d'Orthophonie et Audiologie Canada. Auparavant, elle était coordonnatrice du programme Advancing Learning in Differentiation & Inclusion pour les dix commissions scolaires anglophones du Québec, où elle soutenait les enseignants-ressources dans le cadre de diverses initiatives de développement professionnel. Avec plus de 20 ans d'expérience en tant qu'orthophoniste pédiatrique dans un centre de santé universitaire, ses domaines d'expertise comprennent le bi·plurilinguisme, les troubles de la lecture et du langage, les troubles d'apprentissage, l'ensemble des troubles causés par l'alcoolisation fœtale et les différences craniofaciales chez les enfants âgé·es de 0 à 18 ans. Caroline a donné des conférences dans plusieurs universités canadiennes. Elle a également été invitée à présenter de nombreuses conférences à travers l'Amérique du Nord et a écrit et collaboré à plusieurs publications.

Cet atelier est rendu possible grâce à la participation de Patrimoine Canada et du ministère de l'éducation et de la petite enfance de la Colombie-Britannique.


Gratuit