Supporting Diverse Learner Profiles in French Immersion (PM session)

Supporting Diverse Learner Profiles in French Immersion (PM session)

Understanding learning disability & other neurodevelopmental disorders and how best to support FI students with these profiles.

Par SFU Bureau des affaires francophones et francophiles (BAFF)

Date et heure

mar. 28 mai 2024 15:30 - 16:45 PDT

Endroit

En ligne

À propos de cet événement

Simon Fraser University's Office of Francophone and Francophile Affairs (OFFA) is pleased to invite you to SUPPORTING DIVERSE LEARNER PROFILES IN FRENCH IMMERSION (after school session).


This 75-minute workshop will be held online on Tuesday, May 28 from 3:30 p.m. to 4:45 p.m. It is offered in English in order to be accessible to all educators in the French Immersion context.

During this workshop, Dr. Caroline Erdos will present evidence-based research to understand profiles of learning disability and other neurodevelopmental disorders and how best to support students with these profiles in French immersion.

Topics that will be addressed during the workshop :

  • Understanding Developmental Language Disorder, ADHD, Dyslexia, Dysorthographia, Dyscalculia, Developmental Coordination Disorder, and Syndromes
  • Simulation of hearing impairment, visual impairment, and lexical access issues
  • Review of classroom adaptations specifically aligned with diverse profiles of difficulty


DATE: Tuesday, May 28, 2024

TIME: 3:30 p.m. - 4:45 p.m. (this same workshop is repeated in the morning for those who cannot make it after school)

LOCATION: Zoom

TARGET AUDIENCE: Any educator involved in French Immersion education from kindergarten to grade 12 - including superintendents, assistant superintendents, directors of instruction, principals, vice-principals, teachers, orthopedagogues, speech therapists, school psychologists, educational assistants

COST : Registration cost is FREE

PRESENTED BY: Dr. Caroline Erdos

BIO: Dr. Caroline Erdos (PhD) is the coordinator of Speech-Language Pathology at Sir Wilfrid Laurier School Board and S-LP advisor for Speech-Language and Audiology Canada. Previously, she was the Advancing Learning in Differentiation & Inclusion coordinator for the 10 English school boards in Quebec, where she supported resource teachers through various professional development initiatives. With over 20 years of experience as a pediatric S-LP in a university health centre, her areas of expertise include bi/multilingualism, reading and language disorder, learning disability, fetal alcohol spectrum disorder, and craniofacial differences in children aged 0 to 18 years. Caroline has lectured at several Canadian universities. She has also been invited to present at numerous conferences across North America and has written and collaborated on several publications.

This workshop is made possible with the participation of Canadian Heritage and the Ministry of Education and Childcare of British Columbia.


****


Le Bureau des affaires francophones et francophiles (BAFF) de l'University Simon Fraser a le plaisir de vous inviter à SUPPORTING DIVERSE LEARNER PROFILES IN FRENCH IMMERSION (session de l'après-midi).

Cet atelier de 75 minutes se tiendra en ligne le mardi 28 mai de 15h30 à 16h45. Il est offert en anglais afin d'être accessible à tous·tes les éducateur·rices dans le contexte de l'immersion française.


Au cours de cet atelier, Dre Caroline Erdos présentera des preuves fondées sur la recherche pour comprendre les profils de troubles d'apprentissage et d'autres troubles neurodéveloppementaux. Elle proposera des stratégies pratiques afin de soutenir les élèves présentant ces profils en immersion française.

Les sujets abordés au cours de l'atelier sont les suivants :

  • Compréhension du trouble du développement du langage, du TDAH, de la dyslexie, de la dysorthographie, de la dyscalculie, du trouble du développement de la coordination et des syndromes.
  • Simulation de la déficience auditive, de la déficience visuelle et des problèmes d'accès lexical
  • Propositions d'adaptations en classe spécifiquement alignées sur les divers profils de difficultés


DATE : le mardi 28 mai 2024

HEURE : 15h30 - 16h45 (ce même atelier est répété pendant l'école pour ceux·celles qui ne peuvent pas y assister après l'école)

LIEU : Zoom

AUDITOIRE : Tout·e éducateur impliqué·e en immersion française de la maternelle à la 12e année - surintendant·es, surintendant·es adjoint·es, directeur·rices, directeur·rices adjoint·es, enseignant·es, orthopédagogues, orthophonistes, psychologues scolaires, assistant·es pédagogiques

COÛT : L'inscription est GRATUITE

PRÉSENTÉ PAR : Dre Caroline Erdos

BIO : Caroline Erdos (Ph.D.) est coordonnatrice de l'orthophonie à la Commission scolaire Sir-Wilfrid-Laurier et conseillère en orthophonie auprès d'Orthophonie et Audiologie Canada. Auparavant, elle était coordonnatrice du programme Advancing Learning in Differentiation & Inclusion pour les dix commissions scolaires anglophones du Québec, où elle soutenait les enseignants-ressources dans le cadre de diverses initiatives de développement professionnel. Avec plus de 20 ans d'expérience en tant qu'orthophoniste pédiatrique dans un centre de santé universitaire, ses domaines d'expertise comprennent le bi·plurilinguisme, les troubles de la lecture et du langage, les troubles d'apprentissage, l'ensemble des troubles causés par l'alcoolisation fœtale et les différences craniofaciales chez les enfants âgé·es de 0 à 18 ans. Caroline a donné des conférences dans plusieurs universités canadiennes. Elle a également été invitée à présenter de nombreuses conférences à travers l'Amérique du Nord et a écrit et collaboré à plusieurs publications.

Cet atelier est rendu possible grâce à la participation de Patrimoine Canada et du ministère de l'éducation et de la petite enfance de la Colombie-Britannique.


Gratuit